راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد.
(رهبر معظّم انقلاب)

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بارگذاری پاورپوینت | PowerPoint
دانلود پاورپوینت های من

پیشنهاد روش تدریس درس مراکز پژوهشی

شنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۸، ساعت ۱۸:۱۶

روش تدریس درس مراکز پژوهشی قرآن و حدیث ایران و جهان

در جلسه‌ی اول، مفاهیم مورد نیاز را برای دانشجویان توضیح دادم و سپس برای هریک، یکی از واحدهای پژوهشی را تعیین کردم تا از جلسه‌ی دوم به بعد، به معرفی آن بپردازند. برای شروع ارائه‌ها و همچنین نشان دادن یک نمونه برای ارائه‌ی صحیح، خودم در همان جلسه، یکی از واحدهای پژوهشی را ارائه کردم.

لازم است وبگاه هر واحد پژوهشی به دانشجویان معرفی شود تا هم -به دلیل تشابه اسمی برخی واحدها- دانشجویان دچار اشتباه نشوند و هم منبعی برای معرفی به آن‌ها ارائه شود. چون هدف، طرح کردن یک معما برای دانشجو نیست، بلکه آشنایی او و سایر دانشجویان با آن واحد پژوهشی است. البته دانشجویان محدود به این محتوای این وبگاه‌ها نخواهند بود.

در این ارائه‌ها لازم است -بنا بر برداشت و فهم خودم از توضیحات درسنامه- دانشجویان به چند جنبه از این واحدها اشاره کنند:

  • راه ارتباط (محل، وبگاه، تلفن)
  • انگیزه و هدف تأسیس
  • کارکرد (قرآنی، حدیثی، ...)
  • گرایش (دینی و مذهبی)
  • روش (نحوه و فرایند تولید یک اثر پژوهشی)
  • آثار (به همراه معرفی لااقل یک اثر مهم)
  • افراد (به همراه معرفی لااقل یک فرد مهم از نظر پژوهشی)

برای این ارائه، بخشی از نمره‌ی پایان‌نیمسال را قرار دادم، که به این نمره، ارائه‌ی به‌همراه پاورپوینت هم به عنوان امتیاز مثبت، اضافه می‌شود. چون ارائه به‌صورت بصری باعث درک بهتر است. البته لازم است دانشجویان همزمان با ارائه، یک خلاصه‌ی حداکثر 2 صفحه‌ای که حاوی تمام موارد بالا -به‌صورت مختصر و گویا- باشد، به دانشجویان و استاد تحویل دهند تا در هنگام ارائه، دانشجویان حاضر بهتر بتوانند در جریان معرفی قرار بگیرند.

بعد از ارائه‌ی هر دانشجو، استاد می‌تواند به تکمیل آن ارائه بپردازد. همچنین معرفی واحدهای پژوهشی خارج از ایران نیز می‌تواند به عهده‌ی استاد باشد تا ضمن تحصیل هدف مورداشاره در درسنامه، نوعی تقسیم کار در ارائه‌ی محتوای کلاس صورت بگیرد.

منبع آزمون

این خلاصه‌ها در کنار مطالبی که توسط استاد در کلاس ارائه می‌شود، می‌شود، می‌تواند به عنوان منبع آزمون قرار بگیرد.

نیازمندی‌های کلاس

اگر برای این درس، کلاس دارای یک دستگاه رایانه‌ی متصل به اینترنت و ویدئو پروژکتور باشد تا بتوان وبگاه‌ها و آثار و افراد مربوط به هر واحد پژوهشی را برای دانشجویان نمایش داد، بسیار مفید است.


لطفاً با ارائه‌ی نقدها به این روش، در تکمیل آن کمک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۱
محمد رضا مزرعی فراهانی

روش تدریس

نظرات  (۲)

سلام و درود 

درسنامه این واحد برای من قابل دانلود نیست ؟ آیا مشکل از بنده است؟

پاسخ:
سلام علیکم
پوزش از تأخیر در پاسخ‌گویی.
بله؛ ظاهراً مشکل از سوی شما است.

سلام لطفا اگر مکان داره جزوه درس مراکز پژوهشی رو بارگزاری کنید .تشکر

 

پاسخ:
سلام بر شما
بیشتر محتوای کلاس بنده، مطالب در معرفی همین واحدهای پژوهشی هست که توسط خود دانشجویان انجام میشه. مابقی یک سری نکات اضافه مثل انواع واحدهای پژوهشی و برخی تعاریف دیگه هست و معمولاً جزوه‌ای به دانشجویان ارائه نمیشه. البته در مورد معرفی برخی مراکز پژوهش خارجی، متنی دارم که ان‌شاءالله بعد از بازبینی در دسترس قرار خواهم داد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">