راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد.
(رهبر معظّم انقلاب)

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بارگذاری پاورپوینت | PowerPoint
دانلود پاورپوینت های من

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

تفسیر «فی ظلال القرآن» اثر سید قطب و به زبان عربی است.

رهبر معظّم انقلاب در سال 48 (در سنّ سی سالگی) ترجمه‌ی این اثر را آغاز می‌کنند و شایان ذکر است که مقداری از آن را در زندانهای ستمشاهی انجام می‌دهند.

ترجمه فی ظلال القرآنکتاب حاضر، از ابتدای قرآن کریم تا آیه‌ی 182 سوره‌ی مبارکه‌ی بقره را در بر دارد. معظّمٌ‌له پس از اتمام جلد اوّل ترجمه‌ی کتاب، باخبر میشوند که این کتاب ازسوی مرحوم دکتر احمد آرام، در حال ترجمه است و لذا از ادامه‌ی ترجمه خودداری میکنند.

قلم مترجم معظّم کتاب، بسیار فاخر و در سبکی مخصوص به خود ایشان است و این مطلب بر زیبایی کتاب می‌افزاید. به فراخور مطلب، در مواردی پاورقی‌هایی با امضای مترجم، درج شده است که یا توضیح متن مؤلّف و یا نقد او است.

براساس تقسیم‌بندی مؤلّف کتاب، مجلّد موجود از 12 بخش تشکیل شده است. در مقدّمه به‌طور مبسوطی از قرآن کریم و استفاده‌هایی که از این کتاب میتوان کرد سخن گفته است. پس از مقدّمه در ضمن یک درس، از سوره‌ی حمد، بحث شده است. درس بعدی، بیان ویژگی‌های سوره‌ی بقره است و در ادامه با تقسیم آیات هم‌سیاق جزء اوّل قرآن کریم در شش درس و تنظیم آیات هم‌داستان جزء دوّم در چهار درس کتاب به پایان میرود. علاوه بر این یازده بخش، در ابتدای جزء دوّم نیز، توضیحاتی درباره‌ی مفاد این جزء داده شده است.

در چاپ حاضر، متن تصحیح شده و منابع مورد استناد کتاب، تحقیق مجدّد شده و در مواردی نیز منابعی جدید اضافه شده است. همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مخاطب محترم از محتویات کتاب، تیترهای کنارمتنی و نمایه‌های مختلف در پایان کتاب، درج شده است.

منبع: انتشارات انقلاب اسلامی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۸ ، ۱۷:۵۴
محمد رضا مزرعی فراهانی

پاورپوینت معرفی چهار تک نگاره موضوعی قرآن کریم در تألیفات اهل سنت

شامل معرفی مختصر چهار تک‌نگاره‌ی موضوعی قرآن کریم در تألیفات اهل سنت است، و برای درس مأخذشناسی تفاسیر قرآن کریم در دانشگاه اراک تولید شده است.

عناوین مورد معرفی: محمود شلتوت (القرآن و القتال، القرآن و المرأة)، عایشه بنت الشاطئ (القرآن و قضایا الانسان)، سید قطب (مشاهد القیامة فی القرآن)

خرید این پاورپوینت

.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۸ ، ۲۰:۳۳
محمد رضا مزرعی فراهانی

متن معرفی دکتر «عایشه عبدالرحمن بنت الشاطئ» (دانشمند اهل سنت مصری)، خلاصه‌ی ترجمه‌ای است از معرفی ایشان در وبگاه المکتبة الشاملة، و متن معرفی کتاب «القرآن و قضایا الانسان»، ترجمه‌ای است از توضیحات وبگاه «مکتبة نور کتب» در معرفی این کتاب:

عایشه عبدالرحمن بنت الشاطئ

دکتر بنت الشاطئ و کتاب «القرآن و قضایا الانسان»نام ایشان، —عائشة محمد علی عبد الرحمن، معروف به بنت الشاطئ. —متولد مصر (1912-1998م) است.
وی —متفکر، محقق و نویسنده، و استاد زبان عربی دانشگاه عین شمس مصر است و در دانشگاه‌های دیگری نیز به عنوان استاد میهمان، تدریس می‌کرده است.
دکتر بنت الشاطئ —اولین زنی است که در دانشگاه الازهر مصر سخنرانی کرد، از اولین زنانی است که به روزنامه‌نگاری پرداخت، خصوصاً در روزنامه‌ی «الاهرام»، و اولین زن عرب است که جایزه‌ی «ملک فیصل» را در هنر و مطالعات اسلامی کسب کرد.
—برخی آثار: التفسیر البیانی للقرآن الکریم، تراجم سیدات بیت النبوة.

ملاقات دکتر علی شریعتی با دکتر بنت الشاطئ

دکتر علی شریعتی در کتاب «فاطمه فاطمه است» به ملاقات خود با دکتر بنت الشاطئ و سخن ایشان اشاره‌ای می‌کند:

تابستان امسال که به تصادفی ایشان را شناختم، گفت: «عشق من به خاندان پیغمبر که همه عمرم و کار و اندیشه‌ام را گرفته است، این آرزو را در دلم قوت داده و هرروز هم بیشتر نیرو می‌گیرد که ایران را بشناسم و فارسی بیاموزم... تا از تحقیقات و آثار دانشمندان شما در شناخت این چهره‌ها «زهرا و زینب و سکینه دختر امام حسین (علیه السلام) و خدیجه و فاطمه، مادر علی (علیه السلام)» بیشتر بهره بگیرم.»فاطمه فاطمه است، انتشارات شبدیز، چاپ دوم، ص92.

دکتر بنت الشاطئ و کتاب «القرآن و قضایا الانسان»

القرآن و قضایا الإنسان

—مؤلف در این کتاب، بسیاری از مسائل فلسفی مربوط به انسان و بسیاری از مسائل فلسفی تاریخی را مورد بحث قرار می‌دهد. وی پیرامون رابطه‌ی علوم طبیعی با قرآن کریم صحبت می‌کند و تحلیل متفاوتی را از آن ارائه می‌دهد.
—وی در این کتاب موضوعات مختلفی را در باره‌ی انسان طرح کرده؛ موضوعاتی که همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده و خواهد کرد: آنچه مقتضای امانت انسانیت است، تکالیف، مشغولیت‌های دنیایی و نگرانی‌های اخروی.
—نویسنده به این موضوعات از منظر فکر و دیدگاه خود نگریسته، و آن‌ها را به شیوه‌ای روان و با استفاده از متون قرآنی، طرح کرده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۹:۴۵
محمد رضا مزرعی فراهانی