راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد.
(رهبر معظّم انقلاب)

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بارگذاری پاورپوینت | PowerPoint
دانلود پاورپوینت های من

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

مقدمه

به نظر می‌رسد جدا کردن ابعاد مختلف زندگی انسان از یکدیگر، به‌سادگی امکان‌پذیر نیست؛ فرهنگ، اقتصاد، سیاست، علم، هنر و... ساحت‌هایی درهم‌تنیده‌اند و با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند. مثلاً در سالیانی نه‌چندان دور، علم فیزیک در اختیار قدرتی سیاسی قرار گرفت تا به بمب اتم تبدیل شود و انسان‌های بی‌گناه را نابود کند؛ لذا نمی‌توان ساحت علم را از ساحت‌های دیگر زندگی انسان و از جمله سیاست جدا کرد.

مطالعات شیعه‌شناسی، یکی از موضوعاتی است که در دانشگاه‌های مختلف سراسر جهان -از جمله در دانشگاه‌های رژیم اشغالگر قدس- موضوع بحث‌های علمی قرار گرفته است؛ و ظاهراً -چنانچه انتظار هم می‌رود- در خدمت سیاست‌های این رژیم قرار گرفته است.

«دکتر جواد میری» شیعه‌شناسی را در دانشگاه‌های اسرائیل بررسی کرده و گزارش مختصری از آن را ارائه کرده است. این ارائه در تاریخ 2 اسفند 1393 در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایراد شده است. خلاصه‌ی این ارائه که برگردان فیلم آن است، در ادامه می‌آید.

این بحث جهت درس «آشنایی با مراکز پژوهشی قرآن و حدیث ایران و جهان» در رشته‌ی کارشناسی علوم قرآن و حدیث آماده شده؛ و اگرچه مستقیماً به مطالعات قرآنی و حدیثی نپرداخته، اما موجب کسب نگاه وسیع‌تری نسبت به پژوهش‌های مرتبط با شیعه در جهان می‌شود.

محمدرضا مزرعی فراهانی

فروردین 1399

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۹ ، ۱۸:۱۶
محمد رضا مزرعی فراهانی