راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد.
(رهبر معظّم انقلاب)

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بارگذاری پاورپوینت | PowerPoint
دانلود پاورپوینت های من

برای ارتباط با دانشجویان از کدام پیام‌رسان استفاده کنیم؟

در شرایطی که کلاس‌های دانشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود، معمولاً یک ابزار ارتباط مجازی هم بین استاد و دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد. البته این ابزار مجازی، در شرایط عادی برگزاری کلاس‌های حضوری نیز می‌تواند در جای خود به روند کلاس کمک شایانی کند.

برخی برای ارتباط با دانشجویان، تنها از رایانامه استفاده می‌کنند. من در چهار نیم‌سالی که در دانشگاه تدریس داشتم، همین ابزار را تنها راه ارتباطی دانشجویان با خودم قرار داده بودم. اما احساس می‌شد این روش، مطلوب دانشجویان نیست و مثلاً به دلیل کندی ارتباط (فاصلۀ زمانی بین ارسال و خوانده شدن و سپس دریافت پاسخ و خوانده شدن) نیاز به جایگزینی ابزاری کارآمدتر بود. لذا به فکر ارتباط به‌وسیلۀ پیام‌رسان‌ها افتادم.

گروه یا کانال؟

ویژگی «گروه» این است که استاد و نیز تمام دانشجویان می‌توانند در آن اقدام به ارسال پیام کنند، این امکان در جای خود می‌تواند مطلوب باشد، اما در صورتی که می‌خواهید از شیوۀ منظم‌تری استفاده کنید، من «کانال» را پیشنهاد می‌کنم.

کدام پیام‌رسان؟

در بین پیام‌رسان‌های موجود، نمونه‌های خارجی پیشنهاد نمی‌شود؛ تلگرام به دلیل فیلتر بودن، نیاز به ابزاری اضافه برای اتصال دارد و آن هم گاهی متصل و گاهی قطع است؛ واتساپ هم به دلیل کمبود امکانات ساده‌ای که در پیام‌رسان‌های دیگر وجود دارد و همچنین نواقصی و کندی که نسخۀ میزِکار (همان Desktop یا ویندوزی) آن دارد، ابزارهای خوبی نیستند. همچنین واتساپ امکان ایجاد کانال ندارد و در صورت ایجاد گروه، شمارۀ همراه اعضا را در دسترس همه قرار می‌دهد؛ که البته نه مطلوب اساتید است و نه دانشجویان.

پیام‌رسان‌های ایرانی از ابتدای ظهور تا کنون پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، اما همگی در امکانات و سرعت، با یکدیگر مشابه نیستند. من از بین پیام‌رسان‌های ایرانی، اگرچه «بله» را به عنوان پیام‌رسان اصلی خود برای کارهای روزمره انتخاب کرده‌ام، اما به‌دلیل یک امکان خاص، سروش را برای ارتباط بین استاد و دانشجویان پیشنهاد می‌کنم.

کانال تعاملی سروش

پیام‌رسان سروش امکان ایجاد «کانال تعاملی» را در اختیار کاربران قرار داده است:

کانال‌های دوطرفه یا تعاملی، کانال‌هایی هستند که در آن‌ها امکان ارسال پیام از طرف دنبال‌کنندگان به سازندۀ کانال وجود دارد.(سؤالات متداول سروش)

در این کانال‌ها دانشجو می‌تواند پیام ارسال کند و استاد هم می‌تواند پاسخ او را بدهد. البته این پیام و پاسخ، در کانال اصلی ظاهر نمی‌شود و دانشجو هم قادر به برقراری ارتباط خصوصی یا مشاهدۀ شماره تماس استاد، نخواهد بود. لذا ابن نوع کانال، هم نیاز ارتباط دوطرفۀ بین استاد و دانشجو را برطرف می‌کند و هم حریم خصوصی بین استاد و دانشجو را حفظ می‌کند.

چگونه کانال خود را تعاملی کنیم؟

  1. به صفحه مشخصات کانال بروید.
  2. گزینه ویرایش (که شبیه شکل مداد هست) را انتخاب کنید.
  3. در صورتی که می خواهید کانال شما دو طرفه(تعاملی) باشد، گزینه «دنبال کنندگان بتوانند بر روی پیام ها پاسخ ارسال کنند» را فعال و اگر می خواهید یک طرفه باشد غیر فعال کنید.

فعال و غیرفعال کردن این گزینه با توجه به صلاحدید سازنده کانال قابل ویرایش می‌باشد.(سؤالات متداول سروش)

این نوع کانال‌ها نیز می‌توانند خصوصی یا عمومی باشند؛ و در صورت خصوصی بودن، عضویت در کانال، تنها با پیوندی خواهد بود که استاد در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

امیدوارم این مطلب کمکی به شما در جهت ارتقاء کیفیت آموزش در کشور عزیزمان کرده باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">