راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد.
(رهبر معظّم انقلاب)

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بارگذاری پاورپوینت | PowerPoint
دانلود پاورپوینت های من

پیشنهاد روش تدریس درس مأخذشناسی تفاسیر قرآن کریم

سه شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ساعت ۰۹:۲۵

روش تدریس من در درس مأخذشناسی تفاسیر قرآن کریم به این صورت است که ابتدا بنا بر سرفصل درس، تفاسیری به عهده‌ی دانشجویان قرار داده می‌شود تا به معرفی آن‌ها در کلاس بپردارند. این معرفی شامل دو بخش معرفی مفسر و معرفی تفسیر است، و هریک باید حداقل حاوی مطالبی باشد که استاد معیّن کرده است.

این تکلیف باعث می‌شود تا هر دانشجو حداقل با یک تفسیر به طور مستقیم مواجه شود و آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد. یکی از نقاط مثبت این تکلیف آن است که دانشجو موظف است حتی الامکان خود کتاب تفسیر را در کلاس بیاورد تا دانشجویان بتوانند ان را تورق کنند. این باعث می‌شود تا ایشان راحت‌تر با تفاسیر ارتباط بگیرند.

به این تکلیف، 8 نمره اختصاص داده شد. مابقی نمره مربوط به امتحان است. منبع امتحان جزوه‌ای است که از مطالب استاد در کلاس توسط دانشجویان تدوین می‌شود و نیز خلاصه‌ی ارائه‌ی خود دانشجویان، که این خلاصه را نیز هر دانشجو از ارائه‌ی خود تهیه می‌کند و در اختیار دانشجویان دیگر قرار می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۱
محمد رضا مزرعی فراهانی

روش تدریس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">