راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

تجربیات و نکاتی در تدریس دروس رشتۀ علوم قرآن و حدیث؛ که شاید به کار شما بیاید

راهنمای تدریس دانشگاهی

در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بی‌سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا می‌توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بی‌سوادی معنی ندارد.
(رهبر معظّم انقلاب)

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بارگذاری پاورپوینت | PowerPoint
دانلود پاورپوینت های من

آشنایی با مفهوم تحقیق و تصحیح متون اسلامی

يكشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ساعت ۱۳:۱۱

آشنایی با مفهوم تصحیح متون اسلامی

در حین معرفی منابع به دانشجویان درس مأخذشناسی تفاسیر قرآن کریم، به مفهوم «تصحیح» و «تحقیق» برمی‌خوریم. مثلاً در نرم‌افزار جامع‌التفاسیر، در شناسنامۀ تفسیر «مجمع البیان» مرحوم طبرسی چاپ سوم سال 1372 شمسی انتشارات ناصرخسروی تهران آمده: «مصحح: فضل الله یزدی طباطبایی؛ هاشم رسولی».

برای آشنایی با این اصطلاح، هم از پرسش از متخصصان استفاده کردم و هم در اینترنت به جستجو پرداختم.

جناب آقای دکتر توکلی، مدیر واحد تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم، پیرامون این موضوع، توضیحاتی دادند که به شرح زیر است:

«تصحیح و تحقیق، دو مقولۀ جدا از یکدیگر هستند و شاید بتوان گفت ارتباط آن‌ها از نوع عموم و خصوص من وجه (وجود اختلاف در عین داشتن اشتراک) است.

در عرف جهان اسلام و مخصوصاً کشورهای عربی، تحقیق یک کتاب؛ یعنی احیاء یک نسخۀ خطی و چاپ آن همراه با توضیحات علمی در حاشیۀ کتاب. معمولاً اولین کاری که یک محقق می‌کند، نسخه‌هایی از یک کتاب خطی مربوط به قرون گذشته را که در کتابخانه‌ها وجود دارد، می‌یابد و بعد از تطبیق نسخه‌ها و مشخص کردن اختلاف آن‌ها، متن را پیاده‌سازی می‌کند و [اجزاء آن را] ارجاع می‌دهد. سپس متن اصلی کتاب را بازخوانی و آن را تبیین می‌کند؛ اگر جایی از متن، مغلق (دارای پیچیدگی) یا مبهم است، در پاورقی توضیح می‌دهد، ترجمۀ (زندگینامه) رجال (اشخاص) ذکرشده در کتاب را از کتب تراجم نقل می‌کند، آیات و روایات را مستند می‌کند و اگر نقد یا توضیحی پیرامون گفته‌های مؤلف دارد، آن‌ها را نیز در حاشیه می‌آورد.

«تحقیق» سطوح مختلفی دارد؛ در برخی موارد، حداقلِ آن به‌کار می‌رود؛ یعنی تنها بازنویسی نسخه و مستندسازی آیات و روایات؛ اما سطوح بالاتری هم دارد که علاوه بر این موارد، شامل همان نقد کردن و حاشیه زدن بر کلام مؤلف -که در بالا ذکر شد- می‌شود.

پیرامون این علم، کتب مختلفی وجود دارد که در کتابخانۀ مرکز طبع و نشر قرآن کریم هم موجود هستند؛ از جمله «اصول تحقیق التراث» تألیف عبدالهادی فضلی1، و «اصول کتابة البحث العلمی و تحقیق المخطوطات» تألیف یوسف المرعشلی. این دو کتاب، روش تحقیق یک کتاب را در قالب دانشگاهی توضیح داده‌اند.

اما «تصحیح» کار متفاوتی است؛ تصحیح یعنی بازخوانی کردن یک متن و اصلاح اشکالات آن؛ و شاید بتوان گفت در مرحلۀ اول (بازنویسی، حروف‌چینی و تطبیق متون برای تشخیص اختلافات) با «تحقیق» هم‌پوشانی دارد.

همچنین با جستجویی که در فضای اینترنت داشتم، به مقاله‌ای دوقسمتی با عنوان «روش تصحیح انتقادی و نشر متون اسلامی» که در سال 1362 در مجلۀ «حوزه» به چاپ رسیده است، برخوردم. با مرور این مقاله، مطالب مفیدی دیدم که می‌تواند برای ارائه در کلاس، مفید باشد. نسخۀ متنی این مقاله تقدیم می‌شود:

بخش اول     بخش دوم

این مدخل از یک دانشنامۀ ادبیات هم می‌تواند در این زمینه مفید باشد:

تصحیح متون

____________________

1. بنا بر توضیحات استاد حمید رضا مستفید، این کتاب، جزوۀ درسی استاد عبدالهادی فضلی در درس ایشان در دانشگاهی در عربستان -احتمالاً دانشگاه جده- است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">